19 Şubat 2022 Cumartesi

DEVLETİ DEVREDEN DEVLETİ BERBAT EDER!

Din ile siyasal otoriteler arasındaki tarihsel ilişkiyi doğru kavramadan, birbiriyle karşılıklı ilişkiyi de anlamakta ve açıklamakta yetersiz kalırız.

Siyasal otoriteler, her tarafa rahat dönebilmesi için kendi altında dini otoriteler üzerine oturan bir döner koltuk sistemi kurar. Bu koltuk onun altında olduğu zaman ulaşamayacağı hiçbir yerin kalmayacağını bilir. Tarih boyunca tüm siyasi oluşumların, dinlerin kurumsal yanlarıyla rahat ilişki kurduğunu, ancak dini, fert bazında yaşayan insanların omurgalı duruşlarından endişe ve korku duyduklarını görürüz. Hz. Nuh’tan bu güne hatta ilkçağ antik yunanda da durum bundan farklı değildir. Nuh as. Dönemindeki yönetim, ekâbir dini oluşumlardan hiç rahatsızlık duymamıştır. Hatta Hz. Nuh caddelerde sokaklarda o insanları hakka ve hakikate çağırdığı zaman toplumun önde gelen zenginleri ve dini önderleri Nuh için; sen de bizim gibi, yiyorsun içiyorsun caddelerde sokaklarda dolaşıyorsun çocukların ve ailen var senin bizden farklı bir yaşamın olması gerekmez miydi; hatta o bahsettiğin şeyler çok cok uzak, onların bizi yakalamasını da zaten beklemiyoruz diyerek, kendilerince yeni bir uyarı sistemini yayılmadan imha etme derdindeydiler. Yönetim de, onların bu dini anlayışlarından hiç rahatsız değildi. Ancak Nuh as. Karşı, çetin bir savaşa tutuşmayı ama hiç ihmal etmiyorlardı.

İlkçağ Antik Yunan toplumunda buna benzer bir oluşumu Sokrat’ın Atinalılarla olan diyaloglarında görmekteyiz. O günkü yunan da çok Tanrılı dinler günlük mantar gibi çoğalıyordu, zulüm hat safhadaydı, gençlerin önü kesiliyordu, kendi oluşturdukları yaşamın herkes tarafından kabulünü sağlamak için, o günkü din adamlarıyla da destek içindeydiler. Böyle karanlık ve zulüm ortamında ahlaksızlığın zirve yaptığı bir ortamda Sokrat, insanları ahlaki değerlere çağırıyor ve onlara ahlaki öğretileri anlatıyordu. Hatta ahlaksızlığın temelinde bilgi eksikliği olduğunu söylüyordu. İnsan bile bile yanlış yapmaz, bilmek yanlışlardan uzaklaşmaktır. Önce insan kendisini bilmeli bunun için de Yunan Tanrılarını yok sayarak bir ve tek olan Tanrıya tapacağız. Bu Tanrıya ancak akılla ulaşılır, çünkü akıl bilgi üreten bir kaynaktır. Herkes yaşamını sorgulamalı; ey gençler sizlerin ataları şu putları ilah edindiler, ondan dolayı özgürlüklerini yitirdiler; ben sizi tek tanrıya çağırıyorum ki, atalarınızın alışkanlık haline getirdiği geleneklerini sorgulamadan yaşayan olmayasınız. Ey Atinalılar! Siz benim doğru olduğumu biliyorsunuz ama gençlerin sizin çok tanrılı dinlerinizi terk etmelerinden rahatsızlık duyduğunuz için, beni öldürerek tanrılarınızın da devam etmesini istiyorsunuz. Ben bu ortamda sizleri uyandırıncaya kadar ki sizlerin durumu; at olduğunu unutan uyuşuk bir durumdaydı. Oysa ben sizi uyandırarak aslında sizin bir at olduğunuzu size yeniden hatırlattım. İşte benim ile sizin aranızdaki ilişki, uyuşuk bir at ile at sineği arasındaki ilişki gibidir. At, at sineği ısırıncaya kadar kendinin bile farkında değildi ama ne zaman ki at sineği atı ısırıp sokmaya başladı, ondan sonra at kendini tanımaya başladı. İşte, ben de sizlere soruduğum sorularla kendinizin var olduğunu anladınız, bunun için beni yok ederek gençlerin bunu fark edip kendilerine gelmesini istemiyorsunuz, onun için varlığımdan rahatsızsınız. Benimle sizin aranızda sadece ölüm var, ben ölünce burada olmayacağım ama siz nereden biliyorsunuz gideceğim yerin sizin yaşadığınız ortamdan daha kötü olduğunu… Ey dostlarım benim için üzülmeyin acı ve zulüm çekilen bir yaşamdan acılara veda ettiğim yeni bir yaşama gidiyorum. Benim hayatım sizinkinden daha kötü olmayacağını biliyorum o halde sevinin bu ağlamakta nedir gözü yaşlı kadınlar gibi…

Evet, Sokrat’ın da içinde bulunduğu sistemi koruyan ve kollayan dini otoriteler tarafından idama gittiğini görmekteyiz. Hz Musa da, Firavunun danışmaları, dinin kurumsallaşmış boyutunun temsilcileri sihirbazlar tarafından, alt edilmek istenmiştir.

Ey Şuab! Senin namazın mı yoksa bize bunları yapmamızı söylettiriyor. Siz hakikaten temiz kalmak isteyenlersiniz yani biz kirli miyiz gibi söylemlerle kendilerini o ortamın dini otoritesi olduğunu söylemekten çekinmeyen bu varlıklar, farklı ve ferdi dini anlayış ve sorgulamaları pek istemezler çünkü kendileri tarafından din yorumlanıp istedikleri şekilde de uygulanıyorsa, bu rahatlıklarından onları uzaklaştıracak farklılıkları boğmak ve yok etmek, siyasal otoritelerden çok dini kurumsal otoritelere nasip olmaktadır. Dini kurumların yara alması siyasal otoritelerin üzerinde keyif yaptığı koltuğun altından kayması demektir. Dolayısıyla kurumsallaşmış dini oluşumlar bizzat Siyasal iktidarların oluşturduğu ve halka da bunu dinin bir emri ve vecibesi gibi yansıtılarak, tehlike arz eden tüm farklı ve yeni düşünceler doğmadan boğulmak istemiştir.

Tarihi süreçleri iyice irdelediğimiz zaman, günümüze kadar gelen dini, doğru tanımlamalarla açıklayan eserin ve kaynakların genellikle dönemlerindeki siyasal yönetimlerle barışık yaşamayanlar olduğunu görmekteyiz. Siyasal düşünceler ile iç içe olmak demek, özgürlüğün önüne konulmuş en büyük engel demektir. Hakkı korumak ve hakkın genişleyerek yayılmasını isteyen anlayışların dışında hiçbir siyasi oluşum yoktur ki, farklı bir ifadenin benimsenerek kitlelerde karşılık bulmasından rahatsız olmasın… Dolayısıyla kurumsallaşmış dini kurumların tamamı siyasal sistemle göbek bağı içinde temas kurarak yaşamaktadır.

Mekke müşrikleri de Allah’ın Resulüne karşı gelirken sen bizim atalarımızdan kalan dinimize karşı mı çıkıyorsun demek olmuştu. Hatta kendilerini daha dindar göstermek için eski savaş kahramanlıklarını anlatan destanlar okuyarak insanların Kur’an dinlemesinin önüne geçmeye çalışıyorlardı. Bu karşı çıkışlarda dönemin dindarları ile yönetici erki birlikte hareket ediyorlardı.

İslam tarihi diye tanımlanan ancak İslam değil, kendi kültürlerine göre yaşayan ama ismini İslam diye tanımlayanların tarihlerine de baktığımızda, din ile siyasal otoritenin birbirini beslediğine şahit olacağız. Kurumsallaşmış mezhep, tarikat ve cemaatlerin nasıl biçimlendirildiğini ve onlara geniş yaşam alanları açılarak, devletin koruyuculuk şemsiyesi altına alındığına tanık olacaksınız. Siyasal otoriteden beslenmeyen din, tarih boyunca marjinalleştirilmek istenmiş ve devlet kendine bağladığı inanışlara meşruiyet kazandırıp diğerlerini aşağılamıştır. Mısır da Ezher müftülerinin fetvalarından geçilmez ve yönetimde hiçbir sakınca oluşturmaz iken Müslümanların yaşadığı bölgenin dışında da etkili olup tefekkür ve akide konusundaki katıksız arı duru çıkışlarıyla insanları uyandıran Seyyit Kutup ölümle ödemiştir bu inanışının bedelini, yani yönetim onu imha etmiştir. Onun içindir ki, bu gün kurumsallaşmış anlayış ve inanışları masum kılarak onların koruma altına alınmasını savunmak ve onların ciddi bir dönüşüm geçirerek, İslam’ın geleneğinin yaşandığı masum mekân ve ortamlar olarak tanımlamak, İslam’ı imha edenleri masumlaştırmak olmaz mı dersiniz? Ülkemiz gerçeği dikkate alındığı zaman, acaba hangi kutsallık, Adıyaman’ın Kâhta ilçesinin menzil köyüne duble otoban ayarında yolların yapılmasının gerekçesi olabilir. Menzilden gelen bir referans, akan suları durdurmaya neden olabilir? Geçmişte sarf edilen bazı sözleri buraya almak zorundayım, hakikati doğru tanımlamak istiyorsak,” ne istediniz de vermedik, bu nankörlük de ne…(!)

Bir devletin kamu kurumları, sivil toplum örgütlenmesi olarak tanımlanan ancak bana göre sivil toplum olmaktan çok uzak, lobi teşkilatlanmalarının meşru zeminlere taşınarak devlette söz sahibi olmalarının arkasındaki saik ne olabilir dersiniz?

Kamu kurumunu ele geçirmek ve kendi direktifleri doğrultusunda bir yaşamı bütün bir topluma dayatarak, kendi dayattıklarının dışındakileri de gayri meşru görerek insanlara zulmü meşru kılabilmenin yolu, dini referanslardan dayanaklar alarak kendinize koruma kalkanı oluşturmaktır. Bu cemaat tarikat vakıf dernek vs. tarzı oluşumların içindeki ferdi düşünüş ve yaşamlar arasında, hakikat için çalışan insanları dışarda bırakarak diyorum ki, geldiğimiz ve gördüğümüz bu noktadan baktığımızda hakikaten gücün imkânlarından faydalanarak meşru zeminler yaratıp, toplumsal yaşamda dominant bir yapı oluşturmak dışında bir eylem ve geleneğe şahit olamadık…

Radikal dediklerimizin büyük bir kısmı cemaat bazlı yönetim imkânlarından faydalanarak kendi ideallerini meşrulaştırmadılar, idealleri sistemin meşru kabul edilen değer sistemini koruma ve kollamaya dönüştü… Tarikatlar cemaatler ise devletin üst makamları ile olan diyaloglarından, devletin bile kendilerinin çok doğru işler yapamasından dolayı önlerini açarak onlara imkânlar sunduğunu söyleyip böyle bir uygulamayla, topluma ne kadar doğru dini değerleri anlattıklarını izah etmeye onları zorladı… Hatta önemli adamlarına, devlet ricalinden etkili makamlardaki kişilerle fotoğraflar çektirerek panolarına asıp, biz ne kadar meşru oluşumlarız aynı zamanda devlette bizimle beraber diyerek insanlar üzerindeki sömürü ve soyma hegemonyalarını devamlı kılmaya yeter bir karakter kazandırdı onlara…

Peki, böyle görünmek isteyen bu oluşumlardan devletin ne beklentisi olabilir ki diyebilirsiniz, doğru herkesin birbirinden beklenti içinde yaşadığı bir dünyanın varlıkları olduğumuzu sanıyorum benim gibi bilmeyen yoktur…

Bizim orada bir söz vardır, “sütünü sağamayacağız merkebin önüne yem koymazsınız…”Merkep diyecek ki benim sütüm mü olur, mesele o ya, yani sütüne iyi bakılmayan bir merkebin sütü şayet devlet tarafından sağılıyor ise, o zaten içilecek demektir. Devlet deyince akan sular durur. Yani birinin diğerinden alacağını almak için onun hiç işe yaramayan sütünü normal hale getirip herkesin içmesine zemin yaratarak onları şahlandırmış olursunuz…

Devlet imkânlarını bazı dernek vakıf ve bu cemaatlerin faydasına açarak, onların yaptığı çalışmaların toplum yararına olduğunu ve insanlara hizmet eden kurumlar olduğunu anlatarak, devlet imkânlarının ve milletin hakkı olan malın belli odaklara aktarılarak ciddi bir güç ve imkân zehirlenmesine yol açarsınız… Bu zehirlenme toplumsal yaşamda cok ciddi bir kast örgütlenmesine neden olur. Geldiğimiz süreç ve gördüğümüz gelenekselleşen örneklerden yola çıkarak diyorum ki, kurumsallaşan dini anlayışlar Asla İslam’ın insanlara sunduğu dinin içeriğiyle doğrudan ilişkili değildir. Çıkar ve menfaat gruplarının sahip olmak istediklerine rahat kavuşabilmek için, dini değerleri değil de, folklorik yaşamı görüntüleyerek meşru zeminler yaratıp, gücün imkânlarından faydalanmak adına güçle karşılıklı menfaat ilişkisine girişme ortamıdır. Bu grup ve oluşumların istekleri bir kamu kurumunda çeşitli değişikliklere sahne olabiliyorsa, orada devletin hiyerarşik düzeni devletin kuralları dışından devlete yaptırım uygulayacak oluşumlar tarafından biçimleniyorsa, orada devletin şavktı kaymış demektir.

Terazinin bozulduğu bir yerde tartacağınız hiçbir şey doğru tartılmaz… Onun içindir ki, bu gün bize İslam’ın kurumları vs. diye anlatılan yaşamların büyük bir çoğunluğunun folklorik dinle İslam’ı temsil yeteneği ve özelliği yokken, nasıl oluyor da bunlar İslam’ın kurumları olarak anlatılacak kadar İslam değişim ve dönüşüm geçirmiş olabilir diyorum…

Ancak bu kadar olabiliyor, bu günlere gelmek için neler yapmadık ki vs. savunma ve sığınma psikolojilerinin, duruşu olan bir yaşamda yerinin olduğunu düşünmüyorum… Tüm insanlık için yaşam, herkes için adalet, herkes için imkânlardan faydalanma, herkes için fırsat eşitliği, herkes için düşünce ve düşünebilme özgürlüğü, herkes için kendi yaşamını dayatmadan ve başka yaşamlara hakaret ve küfretmeden savunabilme ve yaşayabilme özgürlüğü…”Onların sevdiği ilahlarına sövmeyin hakaret etmeyin ki, olur ki onlar da farkında olmadan sizin ilahınıza söver…”Buyruğunun yaşanabileceği ortamı temsil edecek din ve anlayış ancak İslam’ın anlayışı olabilir. Diğerlerinin tümü kendisini nereye koymak ve nerede görmek isterse istesin kendi tanımını başkalarına gösterdiği tavırla ortaya koyar…

Bizim geleneklerimiz tarihimiz, eğitim anlayışımız gibi sarf edilen arkası olmayan yaldızlı sözler, sadece gönül eğleyen gönül yorgunları yapar bizleri… O gönül yorgunlarının ve geçmişe öykünerek yaşadığını sananların bulunduğu haritanın dışından hayata bakarsak, yaşamın toplumsal alandaki var olma kodlarının yeniden yazılmasının gerekli ve elzem olduğunu göreceğiz. Çünkü geçmişte var olan kodlar kurumsal olarak bize dayatılan oluşumların içerisinde göze çarpmıyor, ancak bireysel olarak kalmış ama dönemlerindeki yönetimlerle ilişki ve temas kuramamış olmalarından dolayı bize öcü gibi gösterilenler arasında onlara rastlamak daha mümkün…

Özü olmayan bir oduna özün görüntüsünü yansıtan bir kabuk giydirdiğinizde ve o özün özelliklerini gösterecek bir şekil oluşturduğunuzda o odunun, özün kendisi olduğunu, ya da aşılansa da o bizim ağaç demek nasıl ki insanı hakikatten uzaklaştırırsa, var olan cemaat, tarikat ve menfaat birliği için bir araya gelmiş ama vitrin kısmına dini kılıflar giydirilmiş dernek ve vakıflarda böylesi özü olmayan bir ağacın kabuğuna bakarak karar vermek gibi bir duruma bizi sokar.

Bunları söylemek çok cüret ister diyecek arkadaşların olacağını biliyorum, ancak kendi bünyemizi sarmış olan bu hastalıkların pençesinden kurtulmadan sağlıklı düşünüp sağlıklı eylem ve oluşumlar oluşturmamız da düşünülmemelidir. Eğer meseleleri konuşarak herkesin birbirine bildiklerini anlatarak ya da o bir şey söylediyse bende bir şeyler söylemeliyim tarzından bir muhabbet ortamından alınan hazla herkesin kafasını yastığa koyarken rahatlamış bir beyinle yine bu gün bir şeyler yaptık, en azından şunları şunları da konuştuk diyen kafa rahatlığıyla yarınlardaki hesabımızı en azından hafiflettik demekse mesele, inanın her geçen gün faturamız kabarıyor, bu yaşamların hesap ödemekte zorlanacağı eli ayağı birbirine dolanacağı günlerin çok yakın olduğuna inancım tamdır.

Devlet, devlet olmanın anlamını yeniden sorgulamalı, kendisini tamamıyla hukuk üzerine şekillendirmeli, bir arada yaşayan kişi grup cemaat mezhep adı ne olursa olsun hepsine eşit mesafede durmayı bilmeli. İnsanlara farklı davranacaksa, onların insanlığa kazandırdığı faydaya bağlı olarak artı sağlamalı ama bu bir inanç üzerinden değil, tamamıyla insani değerler açısından ele alınmalıdır. Devlet kurumlarında bundan on yıl önce, bir yere gittiğimizde, ilk sorulardan biri üstat hizmetten miyiz diyorlardı; ben bunlara cevap olarak evet hizmette sınır yoktur, Hatay Tur diye ironiyle karşılık verdiğim çok olmuştur… Bunu neden mi söyledim, bir devletin içinde şuradan mıyız buradan mıyız, aman oradan uzak duralım vs. gibi konuşmalarla insanlar bir yerlere getiriliyorsa, gelecek her dönemde ciddi karanlıklara gebe demektir. Üsküdar’da bir genç arkadaşımız MEB müfettişlik sınavlarında bu fetoizmin baskın olduğu dönemde onlardan olmadığı için Üsküdar birincisi olmasına rağmen diskalife edildi, daha sonra onlar yavaş yavaş etkinliklerini kaybettiği 2015 sonrası dönemde ise onlardan olma ihtimalin olabilir denerek yine sınavda birinci olmasına rağmen elendi… Şimdi bunu sorgulamak hakkımız değil mi, sormayalım mı, devlet nasıl işliyor hangi grup cemaat baskınsa orada yerimizi alalım en azından devlete faydalı olabilmek için yolumuz oradan geçecekse ona da razıyız demeyelim mi(!)Devlet, bağımsız hiçbir ideoloji ve grubun baskısında kalmayacak “Merkezi bir ölçme değerlendirme merkezi kurmadan ve ölçüm teknikleri, değerlendirme kriterleri doğru sonuçları verecek kıstaslardan oluşmadan, benim adamım olsun çamurdan olsun dendiği sürece, hiçbirimiz çamurdan çıkamayacağız… Bazılarımız çamura tam gömülür, bazılarımız yarı, bazılarımız çıkmak için çırpınır benim gibi çırpındıkça batar ama onu fark edemez; zamanla da yahu her taraf zaten çamur, bari burada nasıl yaşanılır onun bir yolunu bulalım demeye başlarız…

Evet, değerli dostlar geceden başlayarak sabah ezanının okunduğu şu saatlere kadar masa başında oturup çektiği ıstırap ve sorumluluk duygusundan bunları kaleme alıp, sizlerle paylaşıyor olmam bana manevi bir haz katsın anlayışından olmadığını gönül rahatlığıyla söylemek isterim. Tüm çırpınışlarım düşünmelerim nasıl daha iyi, olumsuzlukları bertaraf eden, adaletin güneş gibi doğduğu bir ortamda yeryüzünü imar ederek mutlak güç sahibine mahcup olarak gitmemek için, nereden nasıl ne zaman başlayıp yeni bir dünya kuralım, bu dünyada olacaklarla da bu düşüncelerimi paylaşmak amaçlıdır…

Bazı örneklemelerim adres göstermek olarak anlaşılmasın isterim; sadece reel örneklerle konunun vahametinin ne boyutlarda olduğunu anlatmak için o ayrıntıları paylaştım… Rabbim bizleri idrak eden, sadece hakikate şahitlik eden, zulmün her türlüsüne karşı duran, karanlıkları bir aydınlatma fişeği ile aydınlatma gayreti içinde olan, yılmayan usanmayan ve ben Allah’a hiçbir şeyi şirk koşmadan teslim olanların ilki olmakla emrolundum diyecek erdemi göstererek yaşayanlardan eylesin ki, yeryüzünde erdemli ve omurgalı bir yaşam olabilirmiş diye bir başlangıca vesile olalım…

Son olarak diyorum ki,”Bu dünya böyle gelmiş böyle gider diyenlere çağrım böyle gelmiş olabilir ama böyle gitmeyeceğine inşallah hep birlikte yaşarsak şahit olacağız diyorum…”Ben o gün Nuh’un gemisinde bir yolcu olmak için çırpınanlara şimdiden buradan selam gönderiyorum…

Selam saygı sevgi muhabbet ve dualarımla… Hepinize yepyeni bir gün armağan ediyorum sevgiyle muhabbetle kalın…

Bahadır Hataylı/19.02.2022/06.40

Hiç yorum yok:

Yorum Gönder